laupäev, 5. märts 2022

Napoli ehk Covidi aja reisimised - 1. osa

Jaanuaris on mul tavaliselt kombeks väisata põhjanaabreid ning nende mõnusaid soodukaid ja varuda lastele riideid.
Aga nagu juba siin pikemat aega kombeks on, siis ka sel aastal polnud mõtet sinna minna kuna kehtestati testimise nõue ka vaktsineeritutele.
Ja nii ühes kohvilauas tuligi jutuks, et miks mitte kaugemale ja kauemaks minna.
Mõeldud-tehtud.
Napoli tundus just see õige koht.
1. Olen sinna juba ammu tahtnud minna.
2. Sel ajahetkel oli Napoli Covid kaardil valge
3. Head lennu ja majutuse hinnad

Et kõik ausalt ära rääkida, siis algselt pidime minema jaanuari lõpus ja meie seltskond pidi koosnema kahest sõbrannast ja 7 kuusest Tipsust.
"Kui inimene teeb plaane, siis Vanajumal naerab."
Ja nii ka sel korral...Ponksik tõi koolist Covidi. Ja jälle sai Swedbanki reisikindlustusse pöördutud. Ning kõik sai korda.
Teisel katsel tabas sõbranna peret koolist koju toodud Covid.
Ning alles kolmas katse osutus meil õnnelikuks.

05.03.2022 Laupäev
Nii me 5.märtsi pealelõunal oma sammud, üle väga pika aja, Tallinna lennuväljale seadsime. Ning 3h Rayanair meid ka kenasti Napolisse lennutas.
Tips oli kül juba 9 kuune ja kõvasti tegusam reisikaaslane kui planeeritud aga hakkama me saime. Meil olid võetud need kallimad piletid kus saime sõbrannaga kõrvuti istuda. Seega tita sai meie vahel siiberdada ja ronida. Ning mingil imetabasel põhjusel alati see kolmas tool kuidagi vabanes ka :-D

Meie Bookingu kaudu renditud korter pakkus ka lennujaama transfeeri ning seda me ka kasutasime. Beebiga igati õigustatud kulu ja ainult 25 euri.
Meil oli beebile kaasas nii kergkäru kui ka turvahäll.

Korteri võtsime vanalinna, et oleks mugav rongile jalutada kui ka linnavahel seigelda. Meie korter oli super lux. Midagi paremat ei oleks osanud soovida.
Kõik eluks vajalik oli korteris olemas. Korter asus meie mõistes esimesel korrusel seega meie kergkäruga oli mugav manööverdada ja tuppa sõita. Sisekujundus oli väga kena ning korteris oli 2 vannituba - ühes dušš ja teises vann. Mõnus. WIFI oli väga hea ja nad pakkusid ka Netflixi. Telerid nii avatud elutoas kui ka magamistoas. Samuti oli kummaski ruumis õhksoojuspump. Kes reisivad külmemal ajal Napolisse, siis see on üks kriteeriume mida tasuks pakkumiste juures jälgida.
Ning nemad pakkusid ka tasuta beebi voodit. Just see viimane osutus paljude majutusasutuste juures suureks miinuseks. Enamuses kas ei pakutud üldse beebi voodit või siis lisa tasu eest.
Nädal aega meie kolmesele seltskonnale maksis 395 eurot ning selle sees on ka juba linnamaksud arvestatud.
Kui nüüd väga soovida mingeid miinuseid leida, siis meie ei saanud sõbraks korteris oleva kohvimasinaga. Napolis on ülipopulaarsed kohvimasinad nende kohvipadjakestega. No me ainult ühe korra katsetasime ja ega rohkem ei viitsinud. Kodustasime hoopis omale nurgapealse kohviku. Kus juba järgmisel hommikul küsiti kas sama mis eile. Vot sulle sisse elamist!
Igaks juhuks mainin veel ära, et seal kandis kipuvad põrandad olema plaaditud ning ilma põrandakütteta ehk võta paksud sokid või sussid kaasa.

Megaride apartment

Ilmaga meil kahjuks väga ei vedanud. Või noh, kuidas võtta. Meie ootus oli 15-18 kraadi sooja aga kahjuks pidime tunduvalt jahedamate ilmadega leppima. Alles nädala lõpuks läksid ilmad ilusaks ehk siis 18 kraadi ja päike. Üldiselt hommikud ja õhtud olid päris jahedad - täitsa talvejope ilm. Päeval kui päike välja tuli said luku lahti teha. Alles neljapäevaks tuli see ilus ja soe ilm kus oleks saanud juba ka ilma jopeta päikesekäes mõnuleda.

06.03.2022 Pühapäev
Hommikul esimese asjana otsisime lähima kohviku ja toidupoe. Õnneks neid ei pidanud väga kaugelt otsima. Meile lähimateks osutusid huvitavad brändid nagu CRAI ja CONAD.
Esimene peatus kohvi...ja esimene suurem kokkupuude kohalikega ja mis oli nende esimene küsimus: "Kas te olete Ukrainast?" Vot seda ei osanud oodata aga etteruttavalt olgu öeldud, et see sama küsimus käis meiega kaasas iga päev.
Järgmisena suundusime linnapeale jalutama...noh nii natuke jalgu sirutada ja aimu saada mis linnaga meil tegu on. Läksime ilma eesmärkideta ehk siis kuhu jalad viivad. Väga mõnus ja pikk päev kujunes sellest.

Napoli - Castel Nuovo

Alguses kulgesime mööda mereäärt ning teele jäid järgmised vaatamisväärsused:
Castel Nuovo
Palazzo Reale ja Giardini Pubblici
Castel dell`Ovo, asub väikesel saarel mis on maismaaga ühendatud.
Alates kuninglikust paleest oli tänavatel palju liikuvaid ala lastevankrile ehitatud hiina träni müüvaid "ärimehi" ja ka inimesi oli väääga palju. Osalt oli isegi sõidutee kinni pandud ja inimesed said seal rahus jalutada ja pühapäeva nautida.

Castel dell`Ovot ja maismaad ühendaval sillal olid end aga sisse seadnud rohkem nagu käsitöölised kes seal oma väikseid nikerdusi proovisid müüa.

Napoli

Värske õhk ja jalutuskäik teevad kõhu tühjaks...juhtumisi asu üks internetis soovitatud restoraniketi üks söögikohtadest meie lähedal - Sorbillo. Ja sinna me puhkepausile suundusimegi. Väga populaarne koht, et sisse sööma saada oli lausa järjekord. Aga meil oli beebi ja puudus tahtmine järtsus seista ning ka teenindaja oli väga vastutulelik selle pisikese kliendi puhul, et meid paigutati kiirelt ühte vabasse õuelauda. Mõnus.
Ja kui sa juba kord oled pizza sünnilinnas, siis minu 9 kuu vanune beebi sai ka väikse tüki. Eks need õiged maitsed tulebki maast madalast selgeks õpetada. Ja meie beebi oskas seda tükki täiega nautida.

Pizza Margherita di buffalo in Sorbillo

Kohe sealt samast üle tee algas üks suur park Villa Comunale di Napoli kuid kahjuks meil olid jõuvarud otsas ning otsustasime kodupoole minema hakata, sest sama pikk tee tuleb ju ka tagasi kõndida.

Villa Comunale di Napoli

Ah jaa, oleks peaaegu unustanud, meie lõunat valvas sõjavägi...ehk siis kohe mõne sammu kaugusel meie lauast oli suur sõjaväe auto ninge nemad valvasid tänaval korda. Arvestades üldist olukorda siis algul võttis ikka kõhedaks küll.

Napoli

Piazza del Plebiscito - üks põhilisi vaatamisväärsuseid. Seda väljakut ääristavad Palazzo Reale ja Basilica Reale Pontificia San Francesco da Paola ning kohvik Gran Caffe Gambrinus...viimase jaoks soovitan aega võtta ning kulutada see lisa raha, et ennast lasta suunata nn. kohviku taha ossa kus saad rahus laua taga seda luksust nautida. Meie aga tegime pool rehkendust - kohvi kohapeal ning maiustused kaasa.
Tellimine on seal kergelt öeldes huvitav. Eraldi kassa on kus sa ütled mida soovid ning maksad ära. Noh ja lootma peab et sinu inglise keelest ja kohalike toitude hääldusest ka õigesti aru saadakse. Kohvi saad hiljem paberilipakaga ühest letist; mingi magusa saad kohe teenindajalt kassa juures kätte ning kõrval toas on veel eriti suur ja imelise valikuga lett...hea et me seda kohe alguses ei näinud. Segadust oli meil 100ga, sest osad asjad olid neil juba otsas ja siis jälle keeled meil ei paindunud piisavalt noh ja lõpuks me maksime millegi eest ja midagi ka saime.

Kohe seal samas on ka 18. sajandil ehitatud ooperimaja Teatro di San Carlo, seda peetakse üheks maailma vanimaks teatriks. Teatavatel põhjustel meie isegi ei hakanud üritama endale sinna piletit hankima aga üldiselt on see tungivalt soovitatav. Kohe teatrimaja vastas asub Galleria Umberto I - kaubamaja mis väga meenutab Milano kesklinnas olevat kaubahalli.

Nüüd aga väikene kõrvalpõige laste toitude-püreede maailma. Valge kala püreed on siin ikkagi kala sordi järgi valida. Tavapäraste looma ja linnulihade juures saab poest osta ka hobuselihapüreed ja jäneseliha; samuti on olemas erinevad kaunviljalistepüreed. Minu arvates väga lahe!

Kuidas oleks ühe hobuselihapüreega?

Meie beebitoitude suveniirvalik mille koju kaasa tõime

07.03.2022 Esmaspäev
Meie tänane esimene seiklus - metrooga sõitmine...õigemini kül itaalia keelsest masinast õige pileti ostmine. Õnneks üks teenindaja oskas natuke inglise keelt ning tuli meile hea meelega appi. Meie beebi on siin südametemurdja.
3,5 eur päevapilet (buss; metroo; funikulöör)
1,10 eur 1x pilet
Esimene peatus - Toledo metroojaam. Tõsiselt ilus! Soovitan kõigile.

Toledo

Järgmine peatus - Castel Sant`Elmo ehk Vomero mägi...siin saime juba rohkem seigelda, sest see asus mäe otsas. Nii kaugele kui saime sõitsime metrooga ning edasi juba kärutasime. Hea et meil 2 lükkajat oli, need mäed võtavad võhmale.
Ah jaa, kõiki kohalikke ei tasu usaldada nad suudavad teed juhata nii et lõpetad võpsikus. Vaatamat kõigile raskustele me jõudsime ikkagi kohale ning need vaated mis sealt ülevalt linnale avanensid tasusid seda retke igati ära. Kuna seiklus sinna ülesse oli piisavalt kurnav, siis me otsustasime selles muuseumis ka sees ära käija. Noh, vaated linnale olid ka sealt ilusad aga muuseum ise jättis meid suht külmaks.

Castel Sant`Elmo

Napoli ja Vesuuvi vulkaan

Minusugune harakas aga leidis sealt ülevalt mäe otsast kameede poekesed ja nn. käsitöö tehased. No ja üks imeline kamee rändas ka minuga sealt koju kaasa. Ei suutnud vastu panna. Olgu tõe huvides öeldud, et ma kunagi lapsepõlves sattusin ühe fake kameega kokku ning siis mulle vanaema seletas seda kameede värki ning peale seda ma teadsin, et ühel päeval ma ostan endale selle päris kamee. Noh, ja nüüd on siis ka see tehtud.

Kamee

Mäe otsast tagasi linna tulime funikulööriga.
Kogu see seiklemine oli meid järjekordselt hirmus näljaseks teinud. Sel korral soovisime sööma minna Hispaania kvartalis (Spagnoli quartieri) asuvasse Pizza Fritta da Fernanda "putkasse". Sellest kohast sain ma teada Jamie Oliveri saatest. Kahjuks see koht ei olnud avatud...ette ruttavalt olgu öeldud, et proovisime internetist leitud avamisaegade järgi ka korra hiljem tagasi tulla aga ka siis oli see kinni. Võibolla Covidi mõjutused või siis liiga vara kevadel. Meil jäigi see Pizza Fritta proovimata kuigi seda müüakse ka teistes kohtades.

Pizza Fritta da Fernanda
Meie ootus oli eest leida selline koht. Pildid laenatud internetist.

Eest aga leidsime mõlemal korral sellise Pizza Fritta da Fernanda

Kuna nälg tahtis juba silmenägemise võtta, siis valisime suvalise avatud koha ja lootsime parimat...ja see osutus üheks parimaks lõunaks mis ma sellel reisil sõin. Vahel ka pime kana leiab tera!

Vaadake pilti ja vesistage...

See ülemine hõrgutis oli sellisest telgist pärit...uskumatu

Peale selle, et nad nii hästi süüa teevad olid nad ka meie pisikese suhtes väga toredad ja abivalmid ning soendasid talle ka kenasti piimapudeli ära.

Kõht täis ja tuju hea ning järgmine vaatamisväärsus meie nimekirjas oli Santa Chiara kompleks kuhu kuulub kirik, klooster ja muuseum. Siin tuli kohe kindlasti pilet osta ja sisse minna. Imeline koht!
Covid tõendeid on meil kontrollitud seni ainult muuseumide piletite ostmisel ja rohkem mitte. Ning loomulikult igal pool sise ruumides on maski nõue. Aga see meid ei sega.

Ees ootas meid veel üks minu kindel soov, Limoncello mini tehase tuur. Aadressi järgi kohta otsides sattusime aga endalegi ootamatult veel ka nn. Jõulualleele ehk Via San Gregorio Armeno´le. See on väga äge tänav täis miniatuurseid jõulu kompositsioone ja ehteid. Väga tore täna uudistamaks üht ainulaadset kunsti mida selliselt mujal ei eksponeerita. Väga paljud kompositsioonid ka liikusid. Meil vedas saime seda tänavat kohe 2 korda läbi jalutada. Minatuuridega vist võiks isegi rohkem kordi läbi jalutada, sest iga kord märkad ja näed midagi uut.

Via San Gregorio Armeno

Aga nüüd tagasi Limoncello juurde...
Üks väike turistikas tehas on end peitnud vanalinna. Kahjuks meie külastuse ajal olid veel karmid Covid reeglid ning tehas tuurid ei toimunud. Poeke õnneks töötas ning mina sain korraldada ristküsitluse poe müüjale, et kodus seda limoncello tegemist jälle proovida. Pood ja müüja olid väga toredad, põhimõtteliselt kõike müüdavat sai kohapeal ka degusteerida ning turistidele müüdi mini pakendis tooteid, et isegi käsipagasiga reisija saaks väikse limoncello endaga kaasa viia.

Piazza San Gaetano 72
80138 Napoli
Pilet 3 eurot

Napoli

UH...tänane päev on olnud üli tegus ja toimekas!

08.03.2022 Teisipäev ehk Naistepäev
Tänane plaan oli külastada Pompeid aga nagu ikka selle reisiga, et inimene planeerim aga ...
Kui meie raudteejaama jõudsime saime teada et toimub suur ühistranspordijuhtide streik ning midagi ei liigu ja kui liigubki siis ei saa olla kindel, et sealt kuidagi hiljem ka tagasi saab.
Tegime omad plaanid ringi ja suundusime linnapeale jalutama ning lubasime endale ka väikest logelemist.
Need tänavad raudteejaama ümber on päris huvitavad...selline igapäeva inimeste elu.

Napoli

Siinne Naistepäeva lill on Mimosa ja seda müüakse iga nurga peal täna.

Mimosa

Üldiselt on see linn suht räpane - graffiitid, prügi, väljaheite hunnikud ja tänavatel elavad/magavad inimesed igal pool. Loomulikult oli ka ilusaid grafiitisid, mida saaks lugeda kunstiteosteks ja ka puhtaid tänavaid.
Prügihunnikutega tänaval saab ka harjutud ja eriti seda nüüdsel kevadisel ajal kus kuum päike seda rämedalt haisema ei pane...aga mis saab suvel?!?!
Aga nagu öeldake, inimene harjub kõige ja nii ka meie...oma puhkuse nädala lõpuks need vedelevad prügihunnikud enam nii väga ei saganudki.

Napoli - enamasti oli käruga lihtsam mööda sõiduteed manööverdada

Kodu tänaval

Saiakesi siin linnas ikka osatakse valmistada. Aga no mis me räägime, tegu on ju Itaaliaga ning siin osatakse süüa teha...ka meie väike trip oleks vabalt võinud kanda nime "Sööme läbi Napoli", sest meil oli pikk nimekiri erinevatest toitudest mida me proovida soovisime. Enamus sai tehtud ja proovitud kuid jagub ka järgmiseks reisiks.
Nuvoletta - sai proovitud ja hea aga ei mingeid emotsioone.
(Rum) Baba - meie lemmik ja seda müüakse nn. paljalt kui ka erinevate kaunistustega
Sfogliatella (riccia) - palju erinevaid sorte ehk siis selle imelise lehttaigna sees on erinevad täidised. Meie lemmikuks oli traditsiooniline versioon ning pistaatsia.

Gay Odin´i šokolaad ja/või jäätis - nende pistaatsia jäätis on minu elu parim olnud

In Naples, chocolate is synonymous with Gay Odin. This historical patisserie was founded in the late 1800s by Isidoro Odin, a masterful confectioner who moved to Naples from the north of Italy, attracted by the vibrant cultural life the city offered at the turn of the century. Later joined by his wife Onorina Gay, Odin took to preparing the most mouth-watering chocolate sweets, and it wasn’t long before they had attracted the attention of the Neapolitan people. Today, Gay Odin has nine outlets across the city, and a few extra in Rome and Milan. But in all the locations, the many variants of chocolate pralines, bars and cakes are still handmade with the artisanal expertise so loved by Neapolitans. Among Gay Odin’s specialties are the Foreste – chunks of milk chocolate sculpted to look like wood logs – and the Vesuvio, chocolate sweets shaped after the nearby volcano.

Limoncello
Pizza Napoletana
Pizza Margherita di buffalo,
sest mozzarella di bufala on siinne hitt.
Pizza Fritta (da Fernanda kui peaks vedama, loe ülevalt poolt)
Spaghetti alla puttanesca - meie selleni kahjuks ei jõudnud.

Noh, ja vist kõigi naiste MUST DO Napolis on:
L´Antica Pizzeria da Michele (filmi Eat, Pray, Love pizza) via Cesare Sersale 1/3
Seal on alati järjekord...õnneks meie korter asu 500m kaugusel. Seega meie seisime järjekorda mis müüs kaasa ja see läks imekiirelt vast 10 minutiga olid meil pizzad käes ja suundusime koju mugima. Kui ilm ilus siis saab ju kusagil kenasti ka pikniku pidada.

L´Antica Pizzeria da Michele
Selline rahvamass L´Antica Pizzeria da Michele ees

L´Antica Pizzeria da Michele menüü

L´Antica Pizzeria da Michele on seest vägagi lihtne

Apperol Spritz - ei olnud just otseselt meie nimekirjas aga seda lihtsalt pakutakse ja juuakse siin väga palju. Ühel õhtul võtsime ka meie selle ette. Hea ja värskendav. Tõeline üllatus oli aga see, ete meie tellisime 2 jooki ja maksime umbes 14 euri ning kõigepealt toodi meile lauda erinevaid suupisteid ja snäkke, see kõik kuuluvat joogi juurde. Vot see oli üllatus ja väga meeldiv üllatus.

Apperol Spritz

Siin ka üks retsept, mis väga hästi meelde jäi "3-6-9" või siis "1-2-3"
Peotäis jääd klaasi
3cl või 1 osa mullivett
6cl või 2 osa Apperol Spritzi
9cl või 3 osa kuiva vahuveini / prosecco
Kaunistuseks 1 apelsini viil

Pea raudteejaama juurest avastasime endale ühe imelise pagarikoja. Kuna 1 pilt räägib rohkem kui 1000 sõna, siis sellest siin ka ainult pildid.

Uh, ja see nende kaasa pakkimise tehnika siin Napolis on uskumatu...tõeline kunts. Kahjuks ise olen kuidagi video ära kaotanud aga Youtubis kindlasti leiab.

Babade valik Cuori di Sfogliatella´s

Panen siia lõppu ka 2 restorani mis mul olid nimekirjas kuid kuhu me ei jõudnud. Kui keegi on neis käinud, siis hea meelega ootaks kommentaare.

Umberto in Via Alabardieri, 30, 80121 Napoli NA, Itaalia
A family-run business first opened in 1916, Umberto has been passing on the secrets of local cuisine from generation to generation. Over the past decades, and still today, restaurant Umberto offers the classics of Naples gastronomy.

Glorizia, 1916 aadress???
A cornerstone of the wealthy Vomero neighborhood. You’ll want to try the 1916 pizza: ricotta, mozzarella, courgette flowers, artichokes, salami, and provolone del monaco.