kolmapäev, 9. märts 2022

Napoli reisi 2.osa - Pompei

09.03.2022 Kolmapäev ja Pompei

Uus katse sõita Pompeisse. Kuna meil lapsevankriga reisimine siis rong on kõige mugavam kuid saab ka bussiga. Kõige mugavam on minna Circumvesuviana rongiga, sest see peatub põhimõtteliselt kohe varemete sissepääsu juures. Kui soovid istuma saada, siis alusta reisi Porta-Nolana peatusest, sest Garibaldis läheb rong täis isegi off seasonil. Meie läksime kella 10:42se rongiga ja õnneks ikka Porta Nolanast, sest muidu oleks ikka väga keeruliseks läinud. Rongis tuli kogu tee kanda maske aga Covid passe mitte keegi ei kontrollinud.

Siin riigis kui ikka keelt ei oska siis võib nalja saada...meie rongil oli midagi viga ning 35 min kestma pidanud reis venis vast 1 h pikkuseks ning kogu info oli ainult itaalia keeles. Ja seda nn. turistide rongis.
Kohale me igatahes jõudsime.

Pompei raudteejaamas oli kohe 2 inimest vastas kes suunasid rahvast. Oli näha, et kui turiste läheb paljuks siis vist avatakse lausa piletite müügi lauake õues aga momendil tuli treppidest kuhugi teisele korrusele ronida.
Kohe raudteejaama eest läks buss Vesuuvi...aga selle kohta me täpsemat infot ei uurinud; jäi lihtsalt silma.
Pilet 18 euri ja audioguide 8 euri. Audioguideis ei ole kõiki kohti ning meie kiiruga tõmbasime ka mingi äppi veel alla lisaks. Õnneks oli meil ka piisav eeltöö tehtud, et mida me täpsemalt näha soovime.
Kui oleks ilma beebita olnud, siis vast oleks mõne giidiga neid linnavaremeid vaatama läinud.
Vankriga on suht keeruline manööverdada aga kahe täiskasvanuga siiski täitsa tehtav, aga tõstmistega peab arvestama.
Pompeis läheb aega. Meil kulus u. 4h. Seega veepudel ja väike snäks võiks ikka kotis kaasas olla. Foorumi ühes otsas on ka väike toidu koht ning toalettide kasutamise võimalus. Saab ka kohapeal keha kinnitada kui vaja aga meie seal oleku ajal see väljapanek jus väga rikkalik ega ka apetiitne välja ei näinud.

Kui lähed omal käel, siis võiksid enne koostada väikse nimekirja kohtadest mida sa näha soovid. Territoorium on tohutult suur ning kõike vaadata ei jõua.

Raudteejaamast linna jalutada läheb umbes 15-20 minutit. Üks takkajärgi tarkus ka...kui soovid hiljem linna minna, siis koosta oma vaatamiste plaan selliselt, et sa saaksid väljuda Amfiteatri juures olevast väravast, sest siis jõuad kohe linna ning vaja ainult tagasi jalutada.
Meil seda tarkust nii palju kohe ei olnud, seega meie saime jalutada linna ja tagasi. Linnas sõime ja tulimegi tagasi, sest Tipsul oli selleks päevaks kopp ees. Tänapäevane Pompei linn jääm mul mõneks teiseks korraks.
Teel linna läbid ka kena allee suveniiri müüjatest. Kuna meil oli juba hiline aeg ning hooaeg polnud veel peal, siis müüjaid oli vähe ning juba pakiti asju kokku. Me vist olime ainsad sel tänaval sel hetkel.
Ja loomulikult meie pisike printsess sulatas seal ka müüjate südameid...ning müüja Paolo kinkis ühe suure pehme ja vikerkaarvevärvilise kaisuka meie Tipsule. Ning seda ilma, et me oleks midagi ostnud. Hiljem kül ostsime sama müüja käest Itaalia nokamütsid kodusootavatele koolipoistele aga seda ka sellepärast, et need oli kõige ilusamad ja tagasihoidlikumad. Selle peale tehti ka meile veel kingitusi mingite õnne toovate talismanide näol. Ühesõnaga müüjatel oli piisavalt igav ja meie printsess võlus kõik mehed lihtsalt ära.

Kuna sai vaadatud nii mõnigi dokumentaal Pompei kohta, siis pikin vahele mõningaid teadmiseid ka nendest saadetest.
Pompei linn mattus kivide ja tuha alla Vesuuvi vulkaani purskest tingituna 79. aastal pKr.
See mis juhtus on proovitud panna ühte animatsiooni:

1748. aastal algasid väljakaevamised. Esmastel väljakaevamistel leitud asjad viidi muuseumisse ning need on Napoli arheoloogiamuuseumis ning ka mujal näha. Hilisematel väljakaevamistel on enamus aga siiski paigale jäetud.
Arvatakse et 40% linna elanikest olid tegelikult orjad. Nn. vabad linnakodanikud armastasid juua suhteliselt palju veini, lõunatada väljas, käija SPAs ning linnas arvatakse olevat umbes 25 bordelli. Sellise info peale tekib mul küsimus kas need nn. vabad elanikud peale pummelungi ka midagi tegid.

Linna elanikond arvatakse olevat olnud 20 000. Seni on väljakaevamistel leitud umbes 1150 nn. kipskujustkeha. Vesuuv tegutses seal mitu päeva ning enamus inimestel õnnestus põgeneda; oletatakse et u. 2000 inimest võis hukkuda.

Panen siia ühe internetist leitud kaardikese, et natukene aimu saada ning sellel on enamus MUST SEE kohtasid ära märgitud.

Villa of the Mysteries / Villa dei Misteri - see jäi meil vaatamata kuna jõud sai otsa ning asub piisavalt eraldi, et seda matka ette võtta käruga. Aga kindlasti soovitan vaatama minna, sest seal on väga hästi säilinud 17 m pikkune fresko.

Vaadata on palju ja kõike aga siin on minu nimekiri MUST SEE:
1. Forum - kõige rahvarohkem koht meie külastusel ja eks ka omal ajal. Siin ääres on kohe ka Apollo, Jupiteri ja Venuse templid.
2. via dell´Abbondanza - omaaegne kaubandustänav ääristatud erinevate kaupluste ja söögikohtadega. Tänav ise on suht sügav, sest omal ajal jooksis seal ka nn kanalisatsioon ning oli üldse üks paras mülgas. Seega ka need tänavaületuskivid.
3. Stabian Baths / Terme Stabiane
4. Tempel of Isis
5. Teatro Grande & Piccolo
6. Gladiator barracks - Gladiaatorid olid kallid seega nende eest hoolitseti hästi. Omaagsed suured superstaaridest spordikuulsused ning üldiselt neid areenil väga hukkuda ei lastud. Pompeis on leitud ka omaaegseid graffiteid, kus naised õhkavad gladiaatorite järgi.
7. Casa del Poeta Tragico ja seda Cave canem mosaiigi tõttu - Omal käel avastamise rõõmud tähendas seda, et me leidsime ühe Cave canem põrandamosaiigi kuid hoopis teisest majast ning see õige (kui nii saab öelda) jäi meil nägemata. Cave canem on põrandal oleva valvekoera mosaiik ehk omaagne hoiatussilt.
8. Brothel / Lupanare - peab ütlema, et üks päris õudne ja õõvastav koht. Kivivoodite ja ilma akendeta boxid kus siis nais orjad olid sunnitud teenuseid pakkuma ning seintel omaaegsed kamasutrapildid. See arvatakse olevat üks suuremaid ja odavamaid bordelle ning teenuse hind võrdus umbes kahe klaasi veini hinnaga. Maja valvur ütles, et pildid seintel on selleks, klient saaks näidata millist teenust soovib. Pompei oli sadama linn ning võõrkeelne klient pidi ka ju kuidagi saama oma asjad aetud. Oh jah.
9. Great Palestra / Palestra Grande - omaagne spordikompleks, seal treeniti ka gladiaatoreid
10. Amphitheatre / Anfiteatro - see Roomlaste leiutis vist ei vaja mingeid selgitusi.

Kindlasti tasub sisse astuda erinevatesse majadesse ja aedadesse. Näiteks kohe amfiteatri vastas on väga uhked jõukamate inimeste majad koos aedadega. Mulle meeldisid ka toidukohad. Ühest neist leiti väljakaevamiste käigus ka rahapada 1600 ühikuga. Teadlased juurdlevad, et kas tegu võis olla Vesuuvi purskele eelnenud poole päeva teenistusega. Ühes koha leiab laua pealt rea väikseid nagu kepi otsaga tehtud auke, need olevat raha kontrollimiseks, et ega võlts raha ei pakuta. Kas tõesti juba siis ka?!

See imeline Pompei punane oli tol ajal kõige kallim värv. Kordades kallim kui ükski teine värv. Tänaseks päevaks on kindlaks tehtud, et seda värvi toodeti ühest kindlast Hispaani kivimist ning see sisaldab elavhõbedat.

Vabandan juba ette ära, aga neid pilte saab palju olema. Aga see kõik oli/on imetlemist väärt. Mul on nõrkus igasugu kauni ja peene käsitöö vastu.