pühapäev, 26. märts 2023

Vatikan ja TASUTA pühapäev

Reisi vaatamisväärsuseid planeerides avastasime, et me oleme Roomas just õigel ajal ehk kuu viimasel pühapäeval mil Vatikani muuseumi ja Sixtuse kabelisse on TASUTA sissepääs. Ja kuna ma olen ikkagi ühe korraliku mulgi järeltulija siis... Ja kuna märts minu teadmistes on reisimises nn. off-season ja seda kinnitas ka eelmise aasta Napoli reis siis ei osanud ma kohe nagu midagi karta ses ürituses. Ja oi-oi kui mööda ma mõtlesin!!! Seda järtsu nähes mina olin valmis koheselt plaanist loobuma aga kuna mu sõbrannal jagus mõistust sel hetkel rohkem, siis tegi ta ettepaneku seista mõnda aega ning vaadata kui kiirelt see saba liigub. Jonn oli suur ja 2,5h järtsu sai lõpuks seistud. Aga osalt ka seetõttu, et me alguses ei näinud kogu saba pikkust ära ning omas peas arvasime sissepääsu kuidagi lähemal olevat. Ma tõesti ei taha teada milline järjekord siin veel suvel on ning kes suudab 30+kraadise päikesega lagipähe seda järtsu seista.

Kokku oli see järjekord ligi 1km!!! Ning seda esimest tänavat saime 3x seista, sest sinna oli nagu lennujaamades politsei poolt lindiga "uss" eraldatud. Seega kui oled sinna järtsu suundumas paki kaasa veepudel ja söök - paljud sõid seal järjekorras oma hommikusööki.

Vahemärkus: iga kuu viimane pühapäev on Vatikanis tasuta ning iga kuu esimene pühapäev on Roomas osades muuseumides tasuta sissepääs. Viimaste osas peate ise uurima kel huvi.

Kui aga järjekorra elamusest kõrvale vaadata, siis soovitan kindlasti muuseumis võtta kas audiogiid või mõni äpp mis suunaks sind läbi muuseumi ja tähtsamate vaatamisväärsuste. See on lihtsalt üks väga uskumatu kunstikogu ja kergesti on võimalik oma pea ja suund seal kaotada. Pole lootustki, et ühe korraga sa suudaksid kõik ära vaadata. Meil oli Rick Steves´i Audio Euroopa alla tõmmatud ning sellest oli palju abi. Ma natuke kahetsen, et oleks võinud ikka kohaliku audiogiidi ka kaasa haarata...maksis vist 8 euri. Aga eks järtsus seismine ja kogu see rahvamass andis natuke ikka tunda ka. Õnnetunne oli võimas kui ükskord sinna sisse jõudsime ja turvakontrollid olid läbitud ja siis oli ka kohe pea laiali otsas ega osanud kusagilt alustada sest vaadata on ju nii palju ja hinges ju ikka soovid maksimumi võtta.

Täitsa esimene klõps Vatikani muuseumist seest sai tehtud hoopis aeda

Üks nimekiri Michelangelo 10st tähtsamast tööst!

Eks leidus ka vaiksemaid nurki ses muuseumis

Aga üldine rahvamass oli selline. Pildil ka Belvedere Torso.

Esines ka selliseid kitsaskohti liikumises.

Kui leiad avatud akna, siis piilu ikka välja ka. Vatikani aiad on imelised.
Imeline vaade Vatikani muuseumi aknast

Vatikani muuseum. Vatican Museum.

Siin näide sellest, et millised fragmendijupid leiti ja millise teose restauraatorid kokku panid...kas see on uus või siis ikkagi vana ja paljud maalid sellised olid?!

Raphael´i freskod omaaegsetes Paavsti eluruumides

The School of Athens by Raphael

The School of Athens´i freskol on ära toodud sellised tegelased nagu Plato, Aristotles, Pythagoras, Leonardo da Vinci, Michelangelo jne

Beebi päästmine ja hunnikus lihaseid.

Sellise fragmendi leidsin ja see tükike maalist on vast minu lemmik sellest muuseumi käigust.

Sixtuse kabelis sai ka loomulikult käidud kuid seal valvati väga suure hoolega, et sa ühtegi klõpsu ei teeks.

Edasi õigemini tagasi liikusime Piazza San Pietro´le. Kus tegime väikse mõttepausi, sest kell oli juba ammu lõuna aga Basiilikasse oli vaja seista teine kohutavalt pikk saba. Võrreldes muuseumi omaga ikkagi palju lühem aga ikkagi.
Mina läksin kiirelt postkontorisse, sest mul on traditsioon saata postkaarte...see siis nagu selline suveniiri eest või nii. Postkontoris oli väga abivalmis teenindaja ning seal müüdi ka Vatikani 50 sendist euromünti, sai ka selline suveniir soetatud.
Kaart saadetud ja tagasi väljas sõbranna juures, otsustasime võtta ette järgmise sabas seismise. Saba oli lühemaks jäänud ja liikus suht kiirelt. Seisime oma 30 minutit ja olimegi Basiilikas. Esimese asjana liikusime kohe järgmisesse sabasse, et saada ära käija üleval basiilika kupli juures. See oli siiski lisatasu eest...8 eurot kui lähed treppidest ja 10 eurot kui osa maad lähed liftiga. Isegi liftiga minejatele neid treppe jätkub ohtralt. Klaustrofoobikutele ei soovita, sest osad trepid väga kitsad ja keerdus ning ka kaldus.
Aga vaated on imelised! Ja see tasub ennast igati ära.
Siint ülevalt nägime ära ka paavsti eluhoone. Valve oli väljas ja lipp lehvis, seega paavst oli kodus.
Vaade San Pietro basiilika katuselt / View from the top of Basilica di San Pietro

No kas on pühamat WC´d kui see mis basiilika katusel asub?

Edasi juba suundusime basiilikasse sisse. Basiilika külastus on tasuta. Raha peab maksma kupli juurde mineku ja basiilika muuseumi külastuse eest. Viimase pilet oli vist 6 eurot. Käisime ka  katakombis...aga neid paavste on maetud peale selle kiriku ka paljudesse teistesse kirikutesse ning paljud sarkofaagid on ka kirikute väiksemate altarite juures. Enamasti igal pool ka sildid juures.
Esimese korraga meid tegelikult muuseumi juurde ei lastud...kahjuks valvurid inglise keelt ei osanud seega jäi meile arusaamatuks, et miks sest kellaajaliselt pidi veel avatud olema. Aga siis juhtus selline asi...

Basilica di San Pietro ja kardinalid

Me proovisime ühe noorema valvuri käest uurida, mis toimub aga kahjuks tulutult. Saime aru, et pole tavaline teenistus vaid "special". Aga väga lahe kogemus siiski.

Ja kui video siin ei avane, siis link YouTube´i on ka olemas.

No ja järgmised 3 fotot on nagu iga turisti kohustus ära vaadata ja üles pildistada 😂😂😂

Basilica di San Pietro Porta Santa ehk Püha Uks

Seda Püha Ust pildistatakse üldiselt ikka väljastpoolt koos oma 16 pronks paneeliga, minu fotol vaade seestpoolt. Korralikult kinni müüritud. Seda avatakse nii u. iga 25 aasta tagant. Viimati oli see avatud aastal 2000 ehk siis kel soovi saab juba reisi planeerima hakata. Kusagil kuklas koidab mul, et vahepeal üks paavst tegi erandi ning seda ust on ka peale 2000 aastat korra juba avatud.

Michelangelo Pieta

Swiss Guards

Kell on juba õhtu...nii kuue paiku ja aeg on Vatikan tehtuks lugeda ja vaadata kusagilt süüa. Otsustame lihtsalt jalutada mööda kõrvalisemaid ja vähemtuntuid teid ja otsida söögikohta. Tegu on pühapäevaga ja liiga varase kellaajaga, seega meie katsed jooksevad liiva ning sammud sai seatud teepealsesse toidupoodi. Sõime nagu kodutud poe kõrval betoon äärel istudes võileiba. Esimene nälg seljatatud hakkasime sammuma.
Mulle meeldib aeg-ajalt lihtsalt võõras linnas kõndida ning natuke nii öelda ära eksida. Seda sai ka sel korral tehtud. Jalutuskäik sattus pikemaks kui planeerisime alguses aga teel olles sai kogemata ka üht-teist vaatamisväärsuste nimekirja mitte mahutatud asjad ära nähtud ehk siis nii möödaminnes kogetud.

Fontana dell'Acqua Paola

See purskkaev kuulub näiteks nimekirja "10 purskkaevu mida Roomas vaadata" ja meie lihtsalt "koperdasime" sellele Fontana dell´Acqua Paola´le lihtsalt otsa. Ja eks igaüks teab mis selle nimekirja number 1 on. 😉

Meie õhtuse jalutuskäigu eesmärk oli jõuda Trasteveresse...ja sinna me ka jõudsime. Jalutasime seal ringi, nautisime seda natuke "telliskivilikku" õhkkonda ning otsisime korralikku õhtusöögi kohta. Valisime home made pasta koha. Tõsiselt nauditav elamus!

Kõht head-paremat täis söödud-joodud hakkasime "kodupoole" sammuma. Vahepeal aga saime tasuta kokanduslikke näpunäiteid söögikoha akendelt. Ja kuna ma pole kade tüdruk, siis jagan ka seda teiega. 😇

Hakkame kodule lähenema...õhtuti on hooned ja varemed väga ilusasti valgustatud. Tasub kohe õhtuti jalutada Roomas.